Del pensament il·lustrat a l’emotivitat de l’individu. El músic Muzio Clementi com a model del canvi de mentalitat
http://www.ub.edu/juliols/curs-estiu/viatges-musica-escena-entre-segles-xviii-xix
Els Juliols 2017 – Universitat de Barcelona
De l’10 al 14 de juliol de 2016 de 16:00 a 20:30 (Total: 20h)
Facultat de Geografia i Hist ria de la UB - Aula 216
Carrer de Montalegre, 6
08001 Barcelona
Descripció del curs
Entre el segle XVIII i XIX, amb les revolucions que
acompanyen el canvi de pensament a Europa, la música i les arts escèniques
evolucionen amb la nova societat. Superant els conflictes polítics i les
dificultats dels mitjans de transport, els artistes es desplacen per tota la
geografia, creant una autèntica xarxa d’intercanvi cultural. Es renoven i es
creen instruments musicals que obren nous horitzons sonors.
Experts en diferents àrees artístiques i socials ens
faran reviure una època cabdal per entendre la modernitat. Sabrem com i perquè
es viatjava i es reproduirà algun dels trajectes dels artistes del moment. Es
tractarà el pensament de l’època, la dansa, l’òpera, el teatre i la música
instrumental. En algunes sessions tindrem exemples musicals en directe.
El músic Muzio Clementi (1752-1832), compositor,
pianista, editor i fabricant de pianos, va ser un gran viatger i home
il·lustrat. La seva persona sintetitza gran part dels elements que configuren
el canvi de mentalitat d’aquesta època i serà una referència per unir les
diferents temàtiques del curs.
Coordinació
Marina Rodríguez Brià
Eva M. Álvarez
Eva M. Álvarez
INTRODUCCIÓ
Entre la segona meitat del segle XVIII i el primer
terç del XIX Europa està immersa en un constant moviment revolucionari. Es
sacsegen creences, criteris, maneres de viure, apareixen noves ideologies polítiques,
socials i religioses que afirmen les llibertats individuals de les persones.
Sorgeixen noves estètiques, noves formes d’expressió i nous instruments
musicals.
Malgrat les dificultats per desplaçar-se i creuar
fronteres, molts artistes i pensadors realitzen grans viatges. Les novetats i
estrenes en una ciutat tenen repercussió en altres d’allunyades. Es produeix un
gran intercanvi cultural que actualitza i apropa Europa.
En aquest curs, es parlarà de músics, ballarins,
actors, pensadors, científics i literats, entre altres. La majoria de ponents
ens intercalaran el viatge d’algun dels personatges que tractaran i podrem anar
contemplant aquella Europa des de perspectives de cassos individuals que ens
l’acostaran. A través del moviment de persones concretes i les seves
motivacions, itineraris i passions, podrem entendre millor el seu temps. Començarem el primer dia presentant el cosmopolita i
polifacètic Muzio Clementi, que personifica el canvi de mentalitat i servirà de
referent per unir les diferents àrees temàtiques del curs. Estudiarem un ampli
panorama de l’escena del moment, que inclou grans temàtiques com ara l’ pera,
el teatre i la música instrumental. La segona jornada es centrarà en l’aparició del piano
i els canvis que va comportar i el món de la dansa a Catalunya, força
desconegut per amb tanta transcendència
per la pr pia música del nostre país. Es completarà amb una visió dels
interiors domèstics britànics, protagonistes de la vida musical pianística
anglesa i també de la dansa en espais privats. El mateix Ferran Sor hi va
participar, tant en domicilis barcelonins com londinencs, encarregant-se de la
dansa des del pianoforte. El dia central del curs es dedicarà a la interrelació
entre l’art i la ciència, al pensament científic i filos fic de l’època,
reflexionant sobre el sentit del viatge i coneixent itineraris de viatgers
il·lustres en algunes terres inesperades. En la següent sessió veurem la incidència del Monestir
de Montserrat en la vida musical catalana i de l’estranger. Quins músics s’hi
van formar, com s’ensenyava, què s’hi componia. També es tractarà la
importància de l’evolució dels instruments i la didàctica de la guitarra i de
la flauta travessera, els canvis que es van introduir, els materials. I també els
seus compositors i els grans viatges d’alguns d’ells. Podrem escoltar en
directe diferents instruments, alguns d’hist rics. També ens endinsarem en la
literatura britànica de viatges per captar l’esperit i l’audàcia d’alguns
escriptors. Tindrem exemples sorprenents que ens aproparan a l’escriptura
moderna. I finalment, l’últim dia
viatjaran els instruments musicals i les partitures. Donarem una ullada al seu
comerç i tornarem a Clementi, tal i com vam començar. Sabrem el perquè d’una
associació Clementi a Suècia i coneixerem la influència de Clementi a Espanya a
través de les seves edicions i els seus pianos.
PROGRAMACIÓ
Dilluns 10 de juliol
- 16 a 17: Sessió 1.- Muzio Clementi, un músic lliure.Marina Rodríguez Brià, Professora Superior de Música, Llicenciada en Filologia Francesa, pianista i experta en l’obra i biografia de Muzio Clementi (Coordinadora del curs)
- 17 a 18: Sessió 2.- Els instruments i l’orquestra, símbols de la nova societat a l’entorn de 1800.
Dr. Jorge de Persia, músic leg i crític musical.
- 18:30 a 19:30: Sessió 3.- L’escena al canvi de segle.
Marc Montserrat Drukker, director d’escena.
- 19:30 a 20:30: Sessió 4.- Transformacions en el món de l’òpera.
Dr. Roger Alier, crític i historiador de l’òpera.
Dimarts 11 de juliol
- 16 a 17: Sessió 5.- L’aparició del piano i els canvis musicals i socials que va comportar.Joan Vives, músic i divulgador musical.
- 17 a 18: Sessió 6.- Els interiors domèstics britànics. Un espai idoni per acollir un piano.
Dra. Mireia Freixa Serra, professora del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona.
- 18:30 a 19:30: Sessió 7.- Dansa d’espectacle a la Barcelona del segle XIX.
Dr. Xosé Aviñoa, professor del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona.
- 19:30 a 20:30: Sessió 8.- L’escola bolera a Catalunya.
Belén Cabanes, concertista de castanyoles. Professora i responsable del departament de dansa espanyola del Conservatori professional de dansa de l’Institut del Teatre de Barcelona.
Dimecres 12 de juliol
- 16 a 18: Sessió 9.- Pensament i ciència en temps d'expedicions i revolucions Jesús María Galech, professor del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona i de l'Escola Massana.- 18:30 a 20:30: Sessió 10.- Viatges i viatgers a l’Europa de Mozart i Clementi.
Dr. Norbert Bilbeny, professor del Departament de Filosofia de la Universitat de Barcelona.
Dijous 13 de juliol
- 16 a 17: Sessió 11.- La música al monestir de Montserrat.Dr. Joaquim Garrigosa, músic leg i director de l’Auditori de Barcelona.
- 17 a 18: Sessió 12.- “It’s sentimental, the Continental”: British Travel Writing in the Era of the Sentimental Novel. (Anglès)
Dr. David Owen, professor del Departament de Filologia Anglesa i Germanística, de la Universitat Autònoma de Barcelona.
- 18:30 a 19:30: Sessió 13.- La guitarra i els seus compositors.
Fix Nicolet, concertista i professor de guitarra.
- 19:30 a 20:30: Sessió 14.- La transformació i la revolució dels instruments de vent entorn de 1800. El flautista Louis Drouet, paradigma del nou intèrpret virtuós, i la flauta de vidre de Claude Laurent.
Montserrat Gascon, concertista i professora de música de cambra de l'Escola Superior de Música de Catalunya.
Divendres 14 de juliol
- 16 a 17: Sessió 15.- Why a Clementi Society in Umea, its mission. (Anglès)Bengt Hultman, president de la Swedish Clementi Society.
- 17 a 18: Sessió 16.- Comerç de partitures i d’instruments musicals a l’Europa de finals del segle XVIII i inicis dels segle XIX.
Dr. Oriol Brugarolas, professor del Departament d’Hist ria de l’Art de la Universitat de Barcelona.
- 18:30 a 20:30 Sessió 17.- La presencia de Clementi en España a través de sus Ediciones musicales y de sus modelos de pianos. (Castellano)
Laura Cuervo, professora d’expressió musical a la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid.
ES, LA MÚSICA I L'ESCENA ENTRE ELS SEGLES XVIII
I XIX
l
músic
Muzio
i Clementi
com
a
model
del
canvi
de
mentalitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada