El passat 23 de novembre va tenir
lloc la Jornada Clementi,
organitzada per l’Associació Muzio Clementi de Barcelona (AMCB) i la SocietatCatalana de Musicologia (SCMus) i amb la col·laboració del Museu de la Música de Barcelona. Les
sessions es van desenvolupar a la seu de l’Institut d’Estudis Catalans al matí
i al museu al vespre. L’objectiu de la Jornada era presentar oficialment
l’associació i oferir algunes ponències divulgatives sobre la figura del gran
músic italià i allò que representa en la història de la música. L’AMCB centra
els seus objectius al voltant d’aquesta qüestió.
La Jornada va començar amb les
paraules del director de la SCMus, Dr. Jordi Ballester, que va donar la
benvinguda a la junta de l’associació i als ponents i va subratllar l’interès
que desperten iniciatives de caràcter associatiu que treballin en la
recuperació d’elements i valors culturals. La presidenta, Anna Cuatrecasas, va
agrair l’acollida de la institució i va fer un breu repàs a les causes que
l’havien involucrat en el projecte de l’associació. Entre aquestes s’hi troba,
per una banda la circumstància de ser propietària des de molts anys enrere d’un
piano Clementi & Company i, per
altra, haver coincidit amb un grup de persones engrescades, amb interessos
afins i amb capacitats complementàries per dur a terme el projecte.
El vice-president, Joan Josep
Gutiérrez, va centrar la seva intervenció en els objectius de l’associació. Va
fer un repàs històric dels orígens de l’interès sobre la figura de Clementi per
part de la Marina Rodríguez Brià fins arribar al moment en què es va produir la
coneixença amb Anna Cuatrecasas, l’any 2014. Des d’aquesta data fins al 2017,
un curt període de tres anys, el grup de persones que actualment integren la junta
de l’associació han organitzat moltes activitats sobre Clementi. Entre
d’altres, en destaquen tres cursos a la Universitat de Barcelona (Gaudir 2016, Juliols 2016 i Juliols 2017),
així com alguns viatges a diferents llocs relacionats amb el compositor i
l’assistència a la Conferència Internacional de Lucca (Itàlia), “Muzio Clementi
and the British Musical Scene”, on van poder establir contacte amb alguns dels
més importants especialistes del món sobre Clementi. A més , també va destacar
el fet d’haver creat un cercle de persones interessades per la qüestió. Per
aquest motiu, es feia necessària la creació d’una entitat que pogués recollir i
donar cobertura a totes aquestes actuacions derivades de la inquietud i
l’interès per aquesta temàtica. Així, doncs, va fer lectura dels objectius
expressats als estatuts i va anunciar un des propers projectes de l’AMCB, com
és l’organització d’una exposició sobre Clementi al foyer del Palau de la Música Catalana el proper mes de març, amb la
col·laboració del Concurs Internacional Maria Canals de Barcelona.
A continuació va prendre la
paraula la secretària de l’associació, Eva Álvarez, que va presentar la recent
dissenyada pàgina web. Va explicar els diferents apartats, com la introducció,
l’espai dedicat a la biografia de Clementi, l’agenda d’activitats, la memòria,
el contacte i els llocs d’interès o enllaços a pàgines relacionades amb
l’actuació de l’associació.
Un cop acabades les presentacions
per part de membres de la junta, va ser el torn de les conferències.
En primer lloc, Marina Rodríguez
Brià va fer la seva exposició
“L’aportació de Muzio Clementi a la història de la música”, sobre el
valor del llegat de Clementi. En la seva xerrada va fer un repàs objectiu, amb
exemples de testimonis de l’època o actuals, d’algunes de les activitats que
havia realitzat el compositor en la seva vida i que tenen transcendència en la
història. Així, va parlar del Clementi pianista, iniciador d’una tècnica
pròpiament pensada “des de” i “per al” piano a través del llegat didàctic i de
l’obra musical; del Clementi editor, que va publicar un catàleg de 6000 obres
coetànies i també antigues; del Clementi promotor, descobridor de talents i
impulsor de societats musicals que tindrien relacions amb altres societats i
continuïtat en el futur; i del Clementi fabricant de pianos, involucrat en la
millora tècnica i sonora dels instruments.
Després d’una pausa, va arribar
el torn del pianista i musicòleg italià Luca Chiantore. La seva conferència,
titulada “El cas Clementi”, a més de corroborar o aprofundir en alguns dels
aspectes tractats anteriorment, es va centrar en el judici que la
historiografia ha fet sobre molts dels compositors menys coneguts. En la seva
opinió, la història de la música està narrada des d’una visió
germànico-cèntrica, vinculada a un creixent nacionalisme que comença als anys
40 del segle XIX, que exclou o minimitza les àrees i els compositors d’altres
regions europees. D’aquesta manera s’explica que Clementi, i molts altres,
fossin oblidats o reduïts a una memòria anecdòtica. Chiantore va fer una encesa
defensa de Clementi i va remarcar també la seva importància com a simfonista
que, a la seva època, estava valorat per el públic al mateix nivell que
Beethoven, amb qui hi tenia una gran relació.
Per finalitzar la sessió del
matí, Jaume Ayats, director del Museu de la Música de Barcelona, va fer una
conferència sobre “La recuperació del patrimoni musical”, amb una interessant
disquisició sobre què vol dir exactament patrimoni. És quelcom només material?
Quin és el valor de la transmissió oral i quines dificultats presenta davant de
l’escriptura musical? Aquestes qüestions, apuntades també a la conferència
anterior, van posar de relleu la importància que té l’estudi des de les
institucions públiques i privades i, per tant, l’interès del naixement d’una
nova associació que entre els seus fins té l’estudi i la recuperació de la
memòria d’un important compositor.
A la tarda, la Jornada va
continuar al Museu de la Música de Barcelona. A la sala dels orgues es
presentava la restauració feta per Jaume Barmona d’un piano de taula històric Collard & Collard, late Clementi,
propietat de Marina Rodríguez i Joan Josep Gutiérrez.
Després de la benvinguda del
director, Jaume Ayats, Joan Josep Gutiérrez va explicar l’origen d’aquest
exemplar i va fer una petita explicació de la història del piano, en concret
del piano de taula, i de la marca Collard,
que va ser continuadora de la marca Clementi.
Els germans Collard van col·laborar amb Clementi més de 30 anys i van tenir
també una gran relació d’amistat amb el músic. Després de la mort del
compositor, l’any 1832, van continuar l’empresa i van mantenir el nom de
Clementi a la marca com a record, i també com a atractiu comercial, durant
molts anys. El piano restaurat és de 1843 i té el disseny general dels pianos
que es fabricaven en vida de Clementi.
Jaume Barmona va fer una breu
explicació de la seva restauració i va subratllar el valor de la transmissió de
l’ofici de pianer.
Per acabar la Jornada, Marina Rodríguez va oferir
un recital comentat amb obres de Clementi per mostrar la sonoritat del piano i,
alhora, de la qualitat musical de l’autor de Roma. L’excel·lent interpretació
va concloure amb algunes propines musicals de Ferran Sor i del propi Clementi.
Pere Andreu Jariod va fer un reportatge per el programa El Taller del Lutier, de Catalunya Música que podeu escoltar aquí.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada