dijous, 7 de gener del 2021

Reinterpretar la història de la música. El cas de Muzio Clementi.

En la narració històrica hi ha interessos per construir un relat lligat a ideologies, comunitats culturals i rendiment econòmic.

La història de la música que ens ha arribat fins fa ben pocs anys s’ha explicat fonamentalment des de la visió germànica, en un moment de creixement dels nacionalismes europeus. El pes del pensament de Schopenhauer i Nietzsche tindrà una influència poderosa en la narrativa de la historia de la música (i conseqüències indesitjables en la interpretació i l’ús polític derivat del seu pensament). La creació del mite i del superhome es reforça i es consolida durant el romanticisme. S’admira la precocitat, el geni innat, i es menysté l’esforç i el treball. Un geni és algú tocat per la divinitat.

Aplicat al que volem explicar aquí, la història de la música es converteix en un seguit de fites puntuals exercides per homes excepcionals (genis) al voltant dels quals gira un entorn de secundaris, a alguns dels quals se’ls atribueixen fins i tot actituds i valors miserables en un intent de ressaltar encara més els mèrits dels primers. Un exemple extrem i popular d’aquesta narrativa el trobem a la pel·lícula de Milos Forman, Amadeus, que ha expandit de forma més extensa que mai les atribucions positives o negatives d’alguns músics. No és una crítica a l’excel·lent realització del film, sinó a les conseqüències en el terreny de la narrativa musical que ja era prou distorsionada per al públic no especialista.

La repetició acrítica dels tòpics, el “copia-enganxa”, ha anat alimentant un seguit de prejudicis en favor o en contra de molts compositors de totes les èpoques. Trencar aquests llocs comuns és una tasca difícil però necessària que pertoca als investigadors i també als docents. Els mitjans i la indústria musical, fins fa uns anys, no acabaven d’ajudar, però darrerament, amb internet s'han obert les possibilitats d’accès a una informació que abans era impensable. Els darrers anys s’ha recuperat i s’ha enregistrat molta obra desconeguda, la qual cosa obre la porta a un reconeixement d’autors oblidats. Tot i així, l’interès del públic per apreciar-la és escàs i la insistència de repetir una i altra vegada les obres més conegudes segueix sent la tendència natural. Es demanda allò que es coneix; això dona seguretat i alimenta l' autoestima. La promoció i reiteració d’uns pocs artistes, ens referim tant a intèrprets com a compositors, augmenta i canalitza els beneficis econòmics. A principis del segle XX, l’obra de Schubert, llevat de les cançons, era quasi desconeguda. També algunes simfonies de Bruckner eren considerades imperfectes i es van publicar amb “correccions”. Tots els períodes musicals han estat representats per pocs compositors, inqüestionables però insuficients. A tots ells se’ls atribueixen valors que no són exclusius. L’eminència d’un gran músic depèn en part del seu talent individual, però també de totes les circumstàncies i de l’entorn.

El cas de Clementi és paradigmàtic, encara que no únic. Malgrat haver estat present sempre en els programes d’estudis dels conservatoris, el coneixement de la seva personalitat i de l’abast de la seva obra és encara molt limitat. Les etiquetes negatives comencen molt aviat, en vida seva. De la seva trobada amb Mozart sorgeix la primera recriminació[1]: “mechanicus”. No analitzarem aquí el context, però es tracta clarament d’una afirmació subjectiva que, pronunciada pel diví Mozart, esdevé veredicte inapel·lable per a la història. Si a això afegim la selecció del Gradus ad Parnassum editada per Tausig, en la qual s’hi troben els estudis més tècnics  d’aquesta obra magna, la imatge de compositor mecànic queda certificada.

Un altre aspecte que s’ha comentat és la seva suposada avarícia o garreperia. Una de les fonts pot ser l’autobiografia de Louis Spohr (1784-1859), en la qual comenta que quan va visitar Clementi a Sant Petersburg el 1802, al va trobar rentant la roba amb el seu alumne John Field. Diu Spohr que Clementi li va dir que la bugaderia era molt cara i que, a més, feia malbé la roba. També, assegura Spohr, Clementi s’aprofitava de Field fent-lo tocar hores per mostrar els pianos als possibles clients. Així mateix, diu que li cobrava les classes a uns preus molt alts i que, en conseqüència, Field li devia molts diners. El que no diu és que era el mateix Field qui no va voler abandonar Clementi quan aquest li va proposar que es quedés a Viena per estudiar amb Albrechtsberger. Tampoc diu que “l’explotació” de Clementi li va proporcionar feina i prestigi a Rússia. A banda del seu propi extraordinari talent, Field va tenir la carta de presentació més valuosa que un pianista podia aspirar en aquell moment: ser deixeble de Clementi.

Un aspecte que reforça la llegenda negativa de Clementi és el fet d’haver mort com un home ric. En l’imaginari més estès, el músic, especialment el compositor, ha de patir una vida miserable, de malalties físiques o mentals diverses, algun tipus d’alienació lligada també a alguna extravagància o desviació, alguna situació amorosa complicada i, si és possible, una mort precoç o en la pobresa. Diverses d’aquestes situacions es narren en el cas d’icones com Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Schumann, Mendelssohn, Tchaikovsky i molts altres. La literatura biogràfica es converteix en una mena de premsa groga o rosa, segons ho permeti la moral del moment. La sublimació d’alguns d’aquests suposats defectes, peculiaritats o carències s’associa al geni. És clar que aquests compositors no han passat a la història a causa de la seva vida o comportament privat, sinó gràcies al seu art. Però la fama i la popularitat sí que s’alimenta d’anècdotes i successos “humans” que ens identifiquen emocionalment amb la persona admirada.

La pràctica desaparició de Clementi de la narrativa històrica pot respondre a moltes causes, algunes compartides amb molts altres compositors desconeguts. El que sí és cert és que, entre els professionals pianistes, mai va ser oblidat del tot. Les seves Sonatines opus 36 i part del Gradus han format part generació rere generació del repertori obligat de la formació pianística. Sabem que Chopin feia estudiar el Gradus als seus alumnes o que Clara Schumann tenia la sonata opus 40 n. 2 en si menor en el seu repertori de concert. També Marmontel va ser un gran defensor de Clementi i a Catalunya, Pedrell va publicar una reivindicació a La Vanguardia el 1919.

L’activitat polifacètica de Clementi també és un element que perjudica la seva valoració com a compositor. La seva aportació a la didàctica el presenta més com a mestre que com a compositor.  És cert que el volum de la seva obra és menor en quantitat i en varietat que la d’un compositor com Beethoven. Clementi va eludir l’òpera, la música vocal i la música religiosa malgrat ser un bon coneixedor d’aquests gèneres. El seu pensament el va dur a cultivar la música “pura” i es va dedicar principalment a la sonata pianística, a la música de cambra domèstica i a la simfonia.

El 1828, després de la seva retirada de l’activitat pública, la revista The Harmonicon ja lamenta que la música de Clementi no s’interpreti:

Clementi, the admirable Clementi! whose beautiful compositions are, now alas! only known to the few who are well-read in classical music, is still living, but wholly withdrawn from active pursuits.[2]

 

El 1921, Paribeni publica una biografia. Alfredo Casella s’interessa per les simfonies i en reconstrueix un parell. També reinstrumenta un trio amb piano per fer-lo més interessant per les cordes. A partir dels anys seixanta, l’interès per Clementi va in crescendo i universitats, musicòlegs i intèrprets engeguen nous estudis, recuperen obres i enregistren la música.

L’estudi més complet del segle XX és la biografia escrita per Leon Plantinga. Malgrat estar molt ben documentat, el seu biaix és crític i tendeix a subratllar els prejudicis contra Clementi. Investigadors posteriors, com Rohan Stewart-MacDonald o Federico Celestini, s’han atrevit a evidenciar els errors del pope de la recerca sobre el compositor. 

Tot i els avenços, encara avui s’amaga el nom de Clementi en molts estudis. Rares vegades es citen les primeres edicions d’obres de Beethoven a càrrec de Clementi. Fins i tot encara hi ha apòstols del desprestigi en llibres de molt recent publicació.

Ens toca a tots, però especialment als estudiosos, als amants de la música, fugir de llocs comuns, evitar els prejudicis i obrir l’esperit i la ment a tot allò que va més enllà del relat oficial. No només farem justícia sinó que ens beneficiarem del gaudi de meravelloses obres desconegudes.

 

Per escoltar

Algunes sonates de Clementi són absolutament emocionants. Recomano escoltar especialment les escrites en mode menor, com la op. 7 n. 3, la op. 8 n. 1, la op. 34 n. 2 o la op. 50 n. 3 “Didone abbandonata”, totes elles en sol menor, o la op. 13 n. 6 en fa menor i la op. 40 n. 2 en si menor.  Però també en el mode major trobem obres de gran inspiració, com la sonata op. 11 n. 1 en Mi b, la op. 24 n. 2 en Si b que conté el famós tema manllevat per Mozart, la op. 40 n. 3 en Re M, obra de gran envergadura. A part d’aquestes, moltes altres sonates mereixen la nostra atenció, però també recomanaria escoltar la Fantasia amb Variacions sobre “Au clair de la lune” op. 48, l'Escena patètica (estudi n. 39 del Gradus ad Parnassum)  o el Capriccio op. 47 n. 1 en mi menor. Fora del piano, la meva recomanació aniria cap a les simfonies n. 1, 2, 3 i 4 (WoO 32- 35) (a mi m'agrada especialment la 4a, que augura l'estil brahmsià) i el Nonet en Mi b major.  

A partir d’aquí, l’exploració pot continuar perquè hi ha molta més música bona de Clementi.



Anàlisi de les sonates op. 34 n. 2 i op. 37 n. 1

La relació Clementi-Beethoven



[1] Una crítica apareguda a Bath ja ressaltava el virtuosisme mecànic de Clementi: “[h]as composed some setts [sic] of lessons, which abound in passages so peculiar and difficult, that it is evident they must have been practiced for years preceding their publication. We particularly allude to the successions of octaves with which he has crammed his lessons. Mr. C. executes these exceedingly well, and is a most brilliant composer.” Anon., ABC Dario Musico (Bath, 1780), 17.

[2] The Harmonicon, Londres 1828, p251